Khamis, September 28, 2006

Mawi hero filem Aduh Saliha

petikan Harian Metro 28 September 2006
Oleh Rudy Imran Shamsudin
imran@hmetro.com.my

BINTANG popular, Asmawi Ani, 26, atau Mawi sudah bersedia untuk bergelar pelakon filem. Penyanyi yang bakatnya dicungkil melalui Akademi Fantasia Musim Ketiga (AF3) itu berkata kalau boleh dia mahu mencuba pelbagai cabang seni.

Ketika ditemui di majlis bersahur bersama Mawi baru-baru ini, anak kelahiran Felda Taib Andak itu menjelaskan dia sudah diberitahu mengenai perancangan terbaru M Nasir mahu menghasilkan filem dari lagu popular Aduh Saliha.

“Tidak banyak yang saya tahu tetapi M Nasir memang ada bercakap dengan saya mahu menghasilkan filem Aduh Saliha dan saya memegang peranan utamanya. Apa pun ia sekadar cakap mulut dan belum ada hitam putih.

“Dalam bercerita M Nasir jelaskan kepada saya filem itu nanti bertemakan misteri dan komedi. Mendengarkan perancangan M Nasir itu timbul rasa minat kerana sejak dulu saya simpan hasrat nak cuba semua cabang seni,” katanya.

Namun begitu, jelas Mawi, dia yakin filem itu bukan semata-mata mahu menjual namanya, sebaliknya dihasilkan dengan begitu teliti dan menepati selera penonton tempatan.

“Sebelum penggambaran dimulakan mesti mereka memberikan latihan kepada semua pelakon. Mana boleh filem itu dihasilkan secara syok sendiri, takut nanti tidak mendapat sambutan, sekali gus gagal di pasaran.

“Penonton filem tempatan semakin bijak, walaupun menampilkan pelakon popular tetapi andai jalan ceritanya kurang menarik ia tetap tidak mendapat sambutan,” katanya.

Mawi turut memberikan beberapa syarat jika ada produksi mahu dia menjayakan sesebuah filem. Pertama, skrip harus bagus dan kedua, tiada adegan romantis terutama bersentuhan antara dia dan pelakon perempuan.

“Saya tidak kisah siapa juga pelakon yang digandingkan dengan saya nanti. Saya juga tidak ada pelakon paling diminati dan rasanya semua punya bakat tersendiri. Tapi kalau artis luar saya minat dengan Salma Hayek,” katanya lagi.

Dalam perkembangan lain, sepanjang Ramadan ini Mawi turut sibuk di studio bagi menghasilkan album terbaru Idola Ku Tercinta menampilkan gandingan bintang AF3 itu dengan penyanyi yang pernah diminatinya.

“Dalam album itu saya akan bergandingan penyanyi yang saya minati dari zaman sekolah hinggalah sekarang. Antaranya seperti Jefry Din, Fauziah Datuk Ahmad Daud (Ogy), M Nasir, Ramli Sarip, Hattan, Jamal Abdillah dan beberapa penyanyi popular masa kini seperti Yassin dan Datin Siti Nurhaliza.

“Sepatutnya kami sudah masuk studio dalam waktu terdekat ini, namun Datin Siti minta tunda kerana dia sibuk menguruskan rumah tangganya yang baru dibina,” katanya.

Sempena menyambut Ramadan, Mawi turut meluangkan masa beramah mesra dengan peminatnya pada 15 Oktober ini anjuran Maestro Talent & Management, Mawi World Sdn Bhd dan Kelab Sahabat Mawi Malaysia.

Majlis yang bakal berlangsung di Royal Ballroom Palace of the Golden Horses ini turut menganjurkan pelbagai aktiviti seperti pertandingan azan yang menyediakan hadiah berupa pakej umrah, berzanji bersama Mawi dan solat Tarawih berjemaah.

Selain Mawi, ia turut diserikan lagi dengan persembahan bintang Akademi Fantasia Musim Keempat, Diddy, Zila dan kumpulan nasyid Wariqissalam dari Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

Mawi yang pernah menganggotai kumpulan nasyid itu juga akan berduet dengan mereka.

Kepada peminat yang berminat menyertai majlis berbuka puasa bersama Mawi boleh menempah meja dengan harga RM5,000 hingga RM1,500 sementara ahli berdaftar Mawi boleh menempah meja dengan harga RM1,000.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Thanks for dropping by
It's not so easy to find information online on M.Nasir though :)