Jumaat, November 21, 2003

M. Nasir - ``Belum ada penyanyi yang bagus menyanyikan lagu saya''

Oleh ABD. AZIZ ITAR
petikan Utusan Malaysia


M. Nasir bukanlah nama yang kecil dalam dunia hiburan tempatan. Lagu-lagu ciptaannya sudah mempopularkan ramai penyanyi termasuk kumpulan Search, Wings, Alleycats, Hattan dan Spider. Justeru ada di antara penyanyi-penyanyi hebat ini yang menggelarnya sifu.

Kemampuannya sebagai penyanyi pula memang sudah lama terserlah. Berpuluh lagu ciptaannya muncul menjadi lagu yang diminati ramai.

Pada 18 November lalu, syarikat rakaman Warner Music menerbitkan album kompilasi 22 lagu-lagu terhebat M.Nasir - Mentera Semerah Padi.

Menerusi album itu Mentera Semerah Padi bukan setakat menjadi judul album tetapi lagu itu turut dinyanyikan secara duet bersama Tam (Spider).

Lagu duet itu dirakamkan semula dalam satu adunan baru yang cukup matang dan lebih bertenaga.

Utusan Malaysia sempat bertemu dengan M.Nasir baru-baru ini untuk memperkatakan tentang album tersebut di samping perkara-perkara lain yang menyentuh kariernya sebagai anak seni.

Mengapa anda memilih berduet dengan Tam (Spider) menerusi lagu Mentera Semerah Padi?

M. NASIR : Saya pilih Tam (Spider) sebab dia, saya pandang sebagai personaliti yang mewakili golongannya (golongan muda dan kumpulan muzik generasi baru).

Siapakah yang bertanggungjawab memilih 22 buah lagu yang dimuatkan dalam album kompilasi Mentera Semerah Padi?

M. NASIR : Syarikat rakaman Luncai Emas Sdn. Bhd., dan Warner Music. Dia orang pilih lagu-lagu itu pun atas permintaan peminat.

Adakah anda melihat penyanyi lama berduet dengan penyanyi baru sebagai suatu trend dalam bidang seni suara tempatan sejak kebelakangan ini?

M. NASIR : Bagi saya, ia memang suatu trend yang sengaja diwujudkan oleh syarikat rakaman untuk menarik perhatian pembeli. Walau bagaimanapun, saya tak sokong trend ini sepenuhnya kerana ia akan menimbulkan kesan jangka panjang pada pasaran album.

Sejauh mana album kompilasi boleh memberi kesan terhadap karier seseorang penyanyi?

M. NASIR : Album kompilasi lebih mudah mendapat tempat di hati peminat kerana lagu-lagu yang dimuatkan adalah yang terbaik. Saya kenal Cat Steven (Yusof Islam) pun melalui album kompilasi yang abang saya beli semasa tahun 70-an dulu.

Pernah dapat tawaran mencipta lagu untuk Siti Nurhaliza?

M. NASIR : Setakat ini belum ada lagi. Kalau adapun tawaran itu, saya kena ambil risiko sebab saya kena cari lagu dan melodi yang sesuai dengan dia.

Apakah komen anda apabila ada pihak yang mengatakan lagu-lagu anda sudah semakin kurang menyengat sejak kebelakangan ini?

M. NASIR : Bukan kurang menyengat, tapi bagi saya belum ada penyanyi yang sesuai dan betul-betul bagus untuk menyanyikan lagu-lagu ciptaan saya dengan baik.

Apa perasaan anda apabila Vince (bintang Akademi Fantasia) menyanyikan semula lagu ciptaan dan nyanyian anda yang berjudul Suatu Hari Di Hari Raya dalam versi R&B melalui album raya Akademi Fantasia?

M. NASIR : Saya tak kata saya tak suka dia nyanyikan lagu tu. Mungkin dia nyanyi tu pun sebab disuruh oleh syarikat rakamannya.

Selepas lebih dua tahun tidak muncul dengan album baru, apakah lagu terbaru yang anda cipta?

M. NASIR : Lagu terbaru yang saya cipta adalah untuk soundtrack filem Puteri Gunung Ledang (PGL). Lagu itu ada pengaruh muzik Melayu dan Jawa tapi belum ada tajuk lagi.

Ceritakan sedikit fasal pengalaman anda melakonkan watak Hang Tuah dalam PGL.

M. NASIR : Shooting PGL ambil masa lebih tiga bulan. Scene saya dengan Alex Komang (pelakon Indonesia) dekat Tasik Kenyir, Terengganu sahaja ambil masa tiga minggu. Saya kena berendam dalam keadaan panas dan semasa hujan.

Akhir sekali, apakah yang ingin anda perkatakan tentang PGL?

M. NASIR : PGL adalah sebuah filem menarik dan mempunyai kualiti yang tinggi. Ia adalah sebuah karya yang belum pernah dipersembahkan dalam dunia perfileman Melayu.

Tiada ulasan: