Isnin, September 30, 2002

Malam Seni dan Warisan 28 Oktober

petikan Utusan Malaysia 30 September 2002

Sesuai dengan konsep untuk memartabatkan warisan seni dan budaya tempatan, penyanyi dan komposer M. Nasir diundang mengadakan persembahan pada Malam Kegemilangan Seni dan Warisan yang akan berlangsung pada 28 Oktober ini. Acara gilang gemilang itu diadakan di Grand Mahkota Ballroom, Hotel Istana, Kuala Lumpur pukul 8 malam.

Pemilihan N. Nasir untuk menyanyi pada majlis makan malam itu adalah tepat kerana beliau seorang seniman yang sentiasa mengangkat nilai-nilai seni dan warisan budaya tempatan.

Dalam persembahan itu, M.Nasir yang terkenal dengan lagu-lagu berteraskan muzik tempatan akan menyampaikan beberapa buah lagu popularnya sambil diiringi oleh pemuzik profesional.

Malam Kegemilangan Seni dan Warisan itu dianjurkan oleh Apex Prima Network dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia.

Menurut jurucakap penganjur, matlamat utama penganjuran majlis itu adalah untuk memperkenal dan mempromosikan budaya serta seni warisan negara kepada generasi hari ini.

Langkah tersebut diambil bagi memastikan warisan seni budaya yang gemilang itu tidak dilupakan oleh generasi muda.

Katanya, perubahan yang begitu pesat membuatkan generasi muda lebih menerima nilai seni dan budaya luar khususnya Barat sebagai mengisi hidup mereka.

``Kita tidak mahu generasi muda leka dalam arus pembangunan. Justeru itulah mereka perlu diterapkan dengan nilai budaya tempatan agar tidak melupakan asal usul,'' jelasnya.

Sehubungan itulah, pada Malam Kegemilangan Seni & Warisan selain daripada lagu-lagu nyanyian M. Nasir, tetamu juga akan disajikan dengan persembahan yang berteraskan budaya warisan.

Antara yang akan dipersembahkan pada malam tersebut ialah pertunjukan fesyen yang menampilkan pakaian tradisional.

Selain itu pada 28 Oktober orang ramai yang berkunjung ke ruang legar Hotel Istana akan berpeluang menyaksikan pameran kraftangan yang dibawakan oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia.

Bagi yang berminat untuk menyertai majlis Malam Kegemilangan Seni dan Warisan, bolehlah menempah meja yang berharga RM5,000 dan RM2,000 mulai sekarang. Untuk keterangan lanjut boleh hubungi Zarina atau Marshall di talian 03-92005941.

Tiada ulasan: