Ahad, Oktober 28, 2001

M.Nasir masih belum tergugat

petikan Utusan Malaysia 28 Oktober 2001

Oleh: SAHARUDIN MUSTHAFA
SETENGAH daripada usianya dihabiskan dengan bermain muzik. Perkataan jemu tidak pernah wujud dalam kamus hidupnya.

Justeru, tidak hairanlah pada malam Konsert Phoenix M. Nasir yang berlangsung di Singapura minggu lalu seniman yang juga dikenali sebagai sifu industri muzik memahat satu lagi sejarah peribadi apabila berjaya menyelesaikan tugasnya dengan cemerlang di bumi kelahirannya.

Pada usia 44 tahun, Nasir membuktikan faktor usia bukan halangan untuk dia merapatkan hubungan dengan peminat setianya menerusi konsert.

Biarpun kesakitan akibat penyakit batu karang baru-baru ini masih lagi terasa, tanggungjawab menghiburkan khalayak tetap menjadi keutamaannya.

Di hadapan lebih 3,000 penonton di Suntec City, Singapura, Nasir mendendangkan hampir 20 buah lagu. Celotehnya tidak banyak seperti penyanyi lain.

Beberapa teman yang sering membuat liputan mengenai Nasir menyuarakan pendapat sudah tiba masanya Nasir melupakan pentas pertunjukan yang besar seperti itu dan mencadangkan supaya Nasir terus berkarya dan memberi tumpuan kepada karya-karyanya kerana seniman itu sudah hilang taringnya di pentas.

Saya hormati persepsi teman-teman yang sememangnya mengenali Nasir dengan cukup rapat. Bagaimanapun, saya kurang bersetuju dengan cadangan mereka kerana persembahan Nasir pada malam itu menghiburkan dan dia adalah lambang penghibur lelaki yang sebenar.

Lebih dua jam Nasir membawa peminatnya melayari perjalanan seninya.

Alunan lagu-lagu yang pernah dipopularkannya ketika bersama kumpulan Kembara membuatkan penonton leka mendengar suara Nasir.

Hati Emas, Perjuangan dan Gerhana antara pilihan Nasir. Dia juga mengejutkan penonton dengan mengundang adiknya Zul bermain gitar. Zul muncul di celah-celah penonton.

Balada Seorang Nelayan pula membuatkan penonton riuh dan menjerit kerana karya Nasir yang dinyanyikan oleh S. Sahlan itu menyimpan nilai sentimental tersendiri.

``Aku amat suka dengan lagu ini,'' katanya sebelum menyanyikan lagu tersebut. Selesai mendendangkan lagu itu pula, dengan selamba Nasir berkata: ``Nelayan banyak berjasa kepada kita dan aku hanya boleh tulis lagu untuk mereka.''

Jauh di sudut hati Nasir sebenarnya dia cuba untuk menelusuri hati setiap lapisan pendengar yang cintakan karyanya.

Justeru, pemilihan lagunya merangkumi cita rasa pelbagai sudut lapisan masyarakat yang selama ini menjadi tonggak kekuatan Nasir untuk terus berdiri mempertahankan bakat seninya.

Nasir turut mengundang pelawak Sabri Yunus dan Pak Ya untuk memeriahkan segmen khas lakonan dalam loghat Kelantan.

Nasir bersama kedua-dua tetamunya itu membuatkan malam semakin hangat apabila masing-masing `bercakaran' menerusi nyanyian lagu Langgam Pak Dogo.

Lagu-lagu lain yang menuntut Nasir begitu aktif di pentas ialah Bila Rumi Menari, Raikan Cinta dan Sahabat Gua.

Sentuhan Listrikmu, Melawan Arus, Dalam Sayembara, Bikin Filem, Ekspres Rakyat dan lain-lain turut menjadi pilihan Nasir.

Hebatnya Nasir pada malam itu dapat dilihat sehingga dia tidak dilepaskan peminat-peminatnya selagi irama lagu Hijab Kekasih tidak kedengaran. Dan Nasir terpaksa akur dengan permintaan peminat-peminatnya.

Kekuatan Nasir pada malam itu turut terletak pada kemahiran tinggi pemuzik profesional serta penyanyi latar yang mengiringi Nasir sepanjang persembahannya.

Hadir sama pada malam konsert itu ialah isterinya, Marlia Musa bersama anak-anak serta kaum keluarga Nasir yang menetap di Singapura.

Tiada ulasan: