Selasa, Ogos 21, 2001

Kemerdekaan konsert M. Nasir penuh bererti

petikan Utusan Malaysia 21 Ogos 2001

Oleh: TENGKU KHALIDAH TENGKU BIDIN
Kemerdekaan yang diperjuangkan oleh generasi lampau adalah nikmat yang tidak mungkin mampu dibayar oleh generasi hari ini. Kemerdekaan terlalu tinggi nilainya bagi rakyat negara ini.

Bagi seniman M. Nasir, tiada kata-kata yang paling tepat untuk menggambarkan erti kemerdekaan yang menjangkau 44 tahun itu.

Bagaimanapun impian untuk meletakkan muzik tempatan ke taraf dunia adalah percubaan terbaik bagi memaknakan kemerdekaan.

Itulah yang digambarkan M. Nasir dalam rakaman konsert selama satu setengah jam yang dibuat di stesen ntv7 Jumaat lalu.

Konsert ini akan disiarkan di ntv7 pada 30 Ogos ini. ntv7 yang menjadikan M. Nasir sebagai model sambutan kemerdekaan stesen itu dianggap suatu yang paling tepat.

Seperti semua orang tahu, karya-karya muzik M. Nasir bukan hanya gambaran kreativiti seninya yang pelbagai, malah melambangkan kemerdekaan jiwa seorang yang sewajarnya dimiliki oleh setiap orang.

M. Nasir menyanyikan semua sepuluh lagu yang terdapat di dalam album terbarunya, Phoenix Bangkit. Album yang memuatkan lagu-lagu yang menggali hubungan tradisi Melayu dan Arab itu adalah yang terbaik daripada komposer ini.

Sahabat Gua menjadi lagu pembuka tirai yang memberi aspirasi diikuti dengan Melawan Arus, Bila Rumi Menari, Oh! Anak, Dah Lagu Tu, Pheonix Bangkit Dari Abu, Langgam Pak Dogo, Hijab Kekasih, Raikan Cinta dan Maisarah.

Konsert yang berkonsepkan santai ini memberi peluang kepada peminat Nasir untuk melihat persembahannya dari dekat sambil duduk bersila di atas lantai.

Tiga sahabat karib M. Nasir, Pyanhabib, Sani Sudin dan Marsli N.O turut mendeklamasikan puisi dalam konsert itu.

M. Nasir diiringi oleh sembilan pemuzik berpengalaman terdiri daripada Saharuddin Saniman, Jay-Jay, Nan, Mohar, Ramli, Taheera Rosheena dan Zulkifli Mahat serta Ahmad Firdaus Mahmud.

Meskipun tidak banyak berinteraksi dengan khalayak tetapi kata M. Nasir, ``Kita renunglah betul-betul maksud merdeka kita''. Kata-kata ringkas ini sudah cukup untuk menyampaikan mesej dari dalam fikirannya ke pentas konsert.

Kata-kata itu diperjelaskan menerusi kesepuluh lagu yang dinyanyikan pada konsert tersebut jelas membawa makna dan mesej yang amat mendalam. Merdeka pada tafsiran biasa hanyalah bebas daripada penjajah.

Namun kemerdekaan fizikal tidak cukup untuk semua orang menikmati kemerdekaan yang lebih bermakna.

Bertolak daripada situ, M. Nasir cuba membawa satu pengertian merdeka yang lebih luas melampaui pengertian yang difahami oleh sebahagian besar rakyat negara ini.

Lagu Masirah misalnya mengimbau intifadah perjuangan rakyat Palestin menuntut kemerdekaan dan kedaulatan wilayah. Persembahan M. Nasir disokong oleh pantomim yang menterjemahkan maksud merdeka yang lebih luas.

``Saya mahu kita rakyat Malaysia merdekakan diri daripada pemikiran yang mengongkong dan tidak lagi dibelenggu stigma luaran,'' katanya.

Merdeka yang diperjuangkan oleh komposer ini ialah kemerdekaan pemikiran yang bebas daripada unsur asing dan pada masa yang sama mengekalkan jati diri sebagai acuan mengisi kemerdekaan.

Tiada ulasan: