Sabtu, Julai 07, 2001

Marlia hamil 4 bulan

petikan Berita Harian 7 Julai 2001
Oleh ABIE ABDULLAH

PELAKON Marlia Musa yang bahagia bersama suami tercinta, M Nasir dan lima anak tirinya, makin berseri dalam penantian yang amat bermakna bagi keluarga itu.

Marlia kini hamil empat bulan hasil perkongsian hidup dengan komposer terkenal itu sejak mendirikan ‘masjid’ pada penghujung Ogos tahun lalu. Kegembiraan jelas terbayang kepada bekas pelakon sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu ini.

Ketika ditemui selepas majlis pelancaran album terbaru suaminya, Phoenix Bangkit, di Hotel Concorde, Kuala Lumpur Khamis lalu, Marlia kelihatan berseri, walaupun tanpa secalit mekap.

“Memang sejak mengandung, saya tidak suka bersolek. Bukan saja di rumah, malah dalam majlis-majlis seperti ini. Walhal sebagaimana awak tahu, sebelum ini saya suka pakai mekap, biarpun ke kelas untuk mengajar,” kata Marlia sambil menarik Nur Nilam Sari yang asyik ‘bertempek’ di sebelahnya.

Turut kelihatan dalam majlis pelancaran itu ialah empat lagi anak Nasir iaitu Ilham, 15, Yasin, 13, Hidayat, 10 dan Shafie,6. Shafie menjadi tumpuan apabila dia menari-nari mengikut rentak lagu ayahnya, terutama lagu Sahabat Gua.

Menurut Marlia, 32, bukan saja tidak suka bersolek, perubahan juga terasa apabila dia yang selama ini suka minum kopi, menolak minuman kegemarannya itu, sejak hamil ini.

Sokongan moral
“Mungkin pembawakan, tetapi alhamdulillah saya masih sihat. Setakat ini, belum ada lagi masalah besar dan saya masih boleh meneruskan aktiviti harian seperti mengajar di Akademi Seni Kebangsaan (ASK) dan menjaga anak-anak.

“Saya beruntung mempunyai suami yang berpengalaman dalam ‘dunia kehamilan’ (menerusi perkahwinan terdahulu). Dia yang lebih membantu saya dalam segala hal berkaitan kehamilan ini,” katanya.

Marlia berkata, Nasir juga mengambil berat terhadap pengambilan makanan, malah sentiasa menasihatkan isterinya agar tidak terlalu aktif buat kerja, sebaliknya banyakkan rehat.

Bagi Marlia, apa yang dilakukan Nasir, biarpun dia sendiri sibuk dengan kerja studio, adalah sebagai satu sokongan moral. Sokongan ini dianggapnya satu perkara besar dan penting baginya yang pertama kali melalui pengalaman mengandung.

“Sebelum ini saya tidak tahu banyak mengenai hamil. Kadang-kadang apabila diserang sakit tu, sakit ni, saya akan cepat panik. Tetapi abang Nasir yang akan menenangkan saya dan berkata apa yang terjadi itu adalah perkara biasa bagi orang mengandung,” katanya.

Ditanya mengenai pengalamannya menjaga lima ‘askar’ Nasir, Marlia berkata, tidak semua perkara boleh dilakukan dengan mudah dan tidak semuanya susah.

“Begitu juga dengan penjagaan anak-anak ini. Apabila berurusan dengan kanak-kanak yang berbeza umur seperti mereka, mungkin agak susah, masing-masing dengan perangai sendiri.

“Sebenarnya ia mengambil masa untuk menyesuaikan sepenuhnya. Begitu juga dengan panggilan ‘Mama’, saya tidak akan memaksa mereka memanggil saya dengan gelaran itu, tetapi saya percaya masa akan berubah.

“Cuma Nur Nilam yang memanggil saya Mama sebaik saja saya ‘melangkah’ ke rumah abang Nasir,” katanya.

Menurut Marlia, dia mendidik anak-anak tirinya mengikut cara dan disiplinnya yang setakat ini diterima dengan baik. Malah dia dan Nasir akan cuba meluangkan masa sebaik mungkin untuk anak-anak, biarpun sesibuk mana sekalipun.

“Saya sedar abang Nasir memang sibuk, tetapi kami cuba bertolak-ansur menetapkan masa untuk keluarga setiap hujung minggu. Malah setiap malam, kami akan pastikan kami makan bersama anak-anak. Selewat-lewatnya jam 7.30 malam, abang Nasir mesti pulang.

“Tetapi jika dia ada hal lain, saya dan anak-anak memahami. Bagi saya, kita tidak boleh meluangkan masa setakat sejam dua untuk anak-anak. itu tidak mencukupi,” katanya.

Walaupun menjadi ibu kepada keluarga besar, Marlia tidak pernah menyesal. Katanya, situasi ini memang memberi kesan kepada kerjayanya, tetapi keputusan yang diambil (untuk berkahwin dengan Nasir) adalah tepat.

“Dari awal lagi saya sudah bersedia dengan ‘alam’ ini dan keutamaan saya adalah keluarga. Karier perkara kedua, sebab itu saya jarang berlakon pentas atau menerima tawaran drama,” katanya yang semakin laris ‘menjual suara’ untuk iklan-iklan radio.

Terbaru, Marlia sedang mengusahakan projek teater dengan pengarah berbakat, Nam Ron di bawah Alternative Stage yang dijangka dipentaskan pada September nanti.

Tiada ulasan: