Jumaat, September 01, 2000

M. Nasir dan Marlia pilih bernikah di Hari Kebangsaan

petikan Utusan Malaysia 1 September 2000

Akhirnya penyanyi itu memilih pelakon Marlia Musa sebagai pasangan hidupnya. Mereka bernikah semalam ketika rakyat negara ini dalam suasana menyambut Hari Kebangsaan ke-43.

Tarikh itu sengaja dipilih untuk menyenangkan mereka mengingati dan merayakan ulang tahun perkahwinan serentak dengan perayaan sambutan Hari Kebangsaan.

M. Nasir, 43 membawa wang hantaran se-banyak RM20,000 serta tujuh dulang hantaran manakala pihak Marlia, 33 membalas dengan sembilan dulang hantaran.

Penyanyi itu membawa 13 keping dinar emas bernilai RM2,000 sebagai mas kahwin ketika bernikah di rumah keluarga Marlia di Subang Jaya tengah hari semalam.

Pasangan itu dinikahkan oleh Penolong Pendaftar Nikah Kariah Masjid Subang Jaya, Othman Arifeen. M. Nasir menjawab akad nikah sebanyak dua kali.

Dalam majlis yang diadakan secara sederhana itu dihadiri oleh kira-kita 500 tetamu. Sekitar 50 orang rombongan daripada pihak M. Nasir menghadirinya termasuk bapanya yang kelihatan uzur.

Majlis persandingan akan diadakan di sebuah hotel di Subang Jaya malam ini manakala M. Nasir akan mengadakan majlis di Dewan Serbaguna Bandar Baru Sungai Buloh, tengah hari esok.

Ditanya mengenai perancangan berbulan madu M. Nasir berkata dia belum memikir-kannya kerana masih banyak komitmen kerja yang harus diselesaikan.

"Saya hanya cuti beberapa hari sahaja dan akan meneruskan kerja selepas ini,'' katanya semasa ditemui selepas majlis akad nikah itu.

Mereka menyatakan kemungkinan akan berbulan madu bersama lima anak M. Nasir hasil perkahwinan terdahulu di kawasan peranginan dalam negeri.

M. Nasir yang kelihatan ceria sepanjang majlis berlangsung tidak pernah menghalang Marlia aktif berlakon, malah dia senang melihat isterinya maju dalam kerjayanya.

"Sekiranya dia maju ke depan, saya lagi suka,'' kata M. Nasir apabila ditanya mengenainya.

Sementara itu Marlia berkata dia akan membataskan aktiviti seni untuk memberi tumpuan pada keluarga dan kerjanya sebagai pensyarah di Akademi Seni Kebangsaan.

"Telah lebih dua tahun saya tidak berlakon drama televisyen dan kali terakhir saya berlakon teater pada April lalu,'' kata Marlia.

Dia akan menimbangkan tawaran berlakon drama televisyen sekiranya dapat menguruskan masa dan keutamaan akan diberikan kepada keluarga.

"Saya akan terus berlakon teater selepas ini,'' kata Marlia lagi.

Ditanya mengapa dia memilih dinar emas sebagai mas kahwin kata M. Nasir dia ingin kembali kepada tradisi Islam dalam perkahwinan.

Dia akan membawa Marlia pindah ke rumahnya di Sungai Buloh selepas majlis perkahwinan mereka selesai sepenuhnya.

Tiada ulasan: