Isnin, Mac 15, 1999

M.Nasir Pelopor Muzik Melayu Moden

petikan ROTTW Mac 1999 Vol 29
temu ramah oleh Slii, Nizam Taufik.

Mungkin segelintir sahaja yang bersetuju dengan pendapat ini. Namun apa yang pasti M. Nasir insan seni terpenting dalam perkembangan muzik di Malaysia dekad ini. Setiap perkara yang dibuat olehnya pasti akan mendapat perhatian ramai. Jika ada yang masih belum mengenali dirinya bak kata M.Nasir itu sendiri "Dah ketinggalan zaman!" Ikutilah bagaimana 4 orang wartawan kami cuba untuk menangani M. Nasir yang bertempat di Luncai Emas. Diharap terhibur.



ROTTW: Pertama sekali boleh tak abang Nasir ceritakan serba sedikit tentang perkembangan album terbaru abang ketika ini.
M. NASIR: Nak cerita? Boleh. Pasal apa?

ROTTW: Perkembangan? Dah siap ke belum?
M.` NASIR: Belum siap.

ROTTW: Berapa banyak lagu yang abang buat?
M. NASIR: Banyak. Tapi tak tahu lah. emm...dalam 10 lagu., Tapi beginilah, itu terpulang kepada `record company'. Kita punya idea adalah untuk keluarkan banyak lagu. Lagu lagu yang dipilih daripada lagu-lagu lama yang penyanyi lain nyanyi dan kita nak buat (mengerutkan dahinya) mungkin dalam 20 buah lagu. Jadi dalam 10 lagu tu dalam rancangannya lagu baru dan dalam bentuk sekarang; aliran sekarang. Tetapi yang dulu tu kita cuma nyanyi balik dalam bentuk dan gubahan baru.

ROTTW: Kiranya lagu abang ini 'tribute' kepada penyanyi-penyanyi lama tetapi di dalam bentuk dan cara abang sendiri.
M. NASIR: Ya.

ROTTW::° Macam lagu yang saya baca dari Koran, Untuk
Sahabat seperti Walid, Dalam, I Have No Name dan Senandung Melayuku. Boleh tak ceritakan sedikit?
M. NASIR: Walid? Mahaha.:.(ketawa) Kalau ikut bahasa; arab `bapak'. Lagu tu lagu Inggeris tapi ada perkataan walid dalam tu. Bentuk dia bentuk M. Nasir. Ada pengaruh; arab tapi muzik moden.

ROTTW : Bagaimana dengan penggunaan alat muziknya.
M. NASIR: Penggunaan alat muzik? Instrumentasinya ....' emmm....macam biasa yang saya buat.... apa yang perlu.

ROTTW : Kiranya tak ada perubahan dengan album koleksi.?
M. NASIR: Nak baru macam mana tu?

ROTTW : Perubahan yang sama seperti Kias Fansuri, Andalusia.
M.NASIR: Sebenarnya dalam masa yang sama kita buat tu. Mereka (entah siapa) ambil daripada album yang tengah dibuat tu ....dibuat `compilation. Jadi macam untuk `preview' album akan datang.

ROTTW : Benarkah keempat lagu ini akan diedarkan secara 'single'.
M.Nasir : Tak tentu lagi

ROTTW: Perancangan mungkin…(menyampuk)
M NASIR: Ya Lagu ini didesign untuk…...kononnya cuba untuk pasaran antarabangsa. Tapi kita masih menanti jawapan dari boss besar BMG. Dia nak datang sini bulan depan. Dia dah dengar dan kata ada 'potential', Tapi selalu gitulah ada ke tak kan? Dia dah tahu macam mana kita nak bawak benda ni. Itu saja.

ROTTW : Bred Parker (komposer dari USA) tu bertindak sebagai apa?
M:NASIR: Bred Parker tu kawan saya. Dia tolong-tolong. Kita dulu pergi dekat Bali. Berjumpa dekat sana, Dulu kan ada pertemuan dengan komposer-komposer satu dunia ni? (cuba mendapat kepastian daripada wartawan) Jumpa kat sanalah! Dia rasa dia boleh buat kerja saya.

ROTTW: Apa yang menarik tentang Bred Parker bang?
M. NASIR: Apa yang menarik? Dia yang menarik. hahaha (ketawa) Dia yang tarik saya. (Serius semula) Takdelah dia understanding.

ROTTW: Dalam petikan yang saya baca dalam koran … (belum sempat menghabiskan soalan M. Nasir pun mencelah).
M. NASIR: Tapi Bred Parker tu kira-kiranya dia ni, sahabat baiklah. Maksudnya dia cuba untuk buat lagu yang boleh difahami oleh manusia barat mahupun manusia internasional. Dia bantu. Tetapi secara keseluruhan lagu tu saya buat.

ROTTW: Apakah penggunaan Bret Parker ini satu strategi pasaran?
M.NASIR: Tak de. Cuma dia bawa kita ke pahaman dia tu. Dia faham macam mana satu orang putih suka...emm:..yang mana satu dan kita cuba “design”… Yang mana satu kita kena buang dan yang mana satu kena kekalkan dan dia faham benda itu. Jadi dia penting juga untuk itu. Dia bukan nak buat lagu orang putih. Dia nak buat lagu Melayu tapi nak kasi orang putih paham.... Apa tadi? (bertanya kembali kepada wartawan)

ROTTW : Ni pasal petikan dari kenyataan abang di bengkel 'Bicara karya; iaitu , "seorang itu tidak boleh lokek mengeluarkan melodi dan perlu mempunyai ilmu dalam muzik untuk membolehkan pencipta memahami semua jenis muzik” Jadi apakah pemahaman abang terhadap jenis-jenis muzik atau genre ini?
M.Nasir : Yang mana satu?

ROTTW: Kalau boleh satu-satu.
M.NASIR: Okey kita mula dengan blues. (Berfikir seketika)
Secara asasnya ,muzik itu melodi atau 'line' ataupun lenggok dia:...Kalau kita dengar lenggok tu kita dah tahu dah.. itu lenggok mana. Kalau ikut cakap Melayu `air' dia ke apa dia panggil. Kalau blues, secara teknikalnya dia mesti ada notenya. Kita tahu "Ahh! ...itu blues punya note". Beberapa note yang menyebabkan ia blues. Kalau tak ada note tu takdelah blues. Betul tak? Pentatonic note umpamanya walaupun tu lagu cina .... (menggaru dahinya) ada pentatonik scale tapi ia bukan blues. Tapi `bending'nya itu. Blues itu ada not. Mungkin ada 3 atau 4 not yang menjadikannya blues tetapi dia ada `bendingnya. Macam "taeededudedu" (membunyikan mulutnya) agak-agak macam itu kan. Ahhh! Note yang dibengkokkan itu yang. menjadikan dia blues. Blues secara teknikalnya. Dari Kejiwaan pula dia memang datang dan dinyanyikan oleh orang-orang negro dahulu. Hamba-hamba yang berkerja di kota Bridge. Kemudian masuk ke gereja dan berkembang dari scale itu kepada lagu gospel dan sebagainya. Akhirnya menjadikannya rock kan? Jadi kita kena faham tu. Secara asasnya 'the line' itu yang penting. Ada bebagai-bagai line lagi. Kita boleh tahu. Tapi sudu blues pun ada. ...macam orang cuba cuba tiru, blues juga. Kita boleh cuba buat blues tapi bukan blues yang murni kan? Lagi lagu ... muzik apa lagi?

ROTTW : jazz ?
M.NASIR : Jazz itu adalah pecahan daripada blues. Semuanya asal dari blues. Tapi blues itu sendiri pancuran dari Eropah dengan muzik Afrika. Kombinasi muzik Afrika Timur termasuklah muzik arab dan sebagainya...dan jika kita dengar pure muzik afrika ...dia teddltededatedadede...(membunyikan mulutnya sekali lagi) Bunyinya gitukan? Teknikalnya dia bunyi macam tu. Kalau kita dengar blues, lain. Kalau kita pulak cakap tentang teknikal ni susah sebab kena tulis note. Kemudian, mungkin pada zaman hamba-hamba itu pengaruh arab memang sudah ada di Afrika timur mungkin orang putih bawak orang orang:ni. "Kan macam Kunta Kinte tu? Kan dia ada pengaruh arab dan orang Islam?. Jadi pengaruh arab dah ada dalam muzik `blues'. Hamba-hamba yang diambil itu kebanyakanya orang Islam. Jadi bila orang Islam, dia mesti ada pengaruh arab macam orang Nigeria umpamanya. Pengaruh arab itu ada, pengaruh spanish tu dah ada. Bila di bawa ke Amerika pengaruh folk eropah dengan instrumen seperti violin, accordian, gitar dan sebagainya terutamanya violin di kombinasikan manjadikannya blues. Secara spirtualnya orang-orang nyanyi kerana keadaan hamba itu. Jadi blues ini satu bentuk ekspresi diri dan sebab itu dipanggil blues. "I'm feeling blue". Hahahaha ~ ketawa) mungkin gitulah tapi ia satu bentuk ekspresi hamba-hamba ketika itu. sebelum itu ada folk muzik dari Irish, England. Jadi percampuran lagu England dan muzik Gellik....orang bangsa Irish Wells Scotish semua.... (secara tiba-tiba bertanya). Baca komik astrix tak? Haahahaha (ketawa seketika sebelum menyambung semula ceritanya). Muzik blues tak ada di Afrika tapi dari segi feelnya, ada. Begitu juga dengan raggae. Raggae itu mesti ada blues. Tapi rhythm itu yang menjadikannya raggae. Secara ringkasnya ia adalah muzik jalanan. Orang miskin yang tak ada instrumen. la adalah `dance' muzik yang boleh ditarikan dan orang negro dan hamba ini, bila dia penat, nak `enjoy' dia buat majlis dan menari.

ROTTW. Bagaimana pula dengan perkembangan muzik di Malaysia?
M, NASIR: Muzik itu secara keseluruhannya memang dipengaruhi oleh muzik arab. Imej arab itu kuat. Imej arab itu memang boleh sebab ia diselitkan dengan spanish muzik .Memang. Sebab asalnya, semua datang dari satu tempat. Itu zaman 30-an dengan 40-an. Bila masuk zaman 50-an semuanya masih lagi kuat. Sebenarnya sampai sekarang muzik latin ini kuat sekali dan sudah sebati dengan muzik orang Melayu. Apa yang kita dengar selalu dalam radio tu sebenarnya kebanyakan 80% adalah latin. Latin melodi, latin ballad, latin rhythm. R&B' tu pun ada latin juga. Jadi bila zaman 60-an itu datang zaman pop yeh yeh, Beatles, Rolling Stone dan semua ini. Revolusi pop yang dipelopori oleh.... emmm.... orang negro juga. Orang negro yang menghasilkan rock daripada blues macam Chuck Berry. Dulu dia tak jadi pop bila orang negro nyanyi. Jadi bila Elvis nyanyi, Aaa! pasal dia orang putih terus jadi rock n roll sama macam; Bob Dylon. Jadi bila sudah popular kita pun ambil dengan pakaiannya, jeans ketat. Ala.,.macam mat kapak lah gitu (cuba membuat kelakar sekali lagi). Di England budak-budak memang gilakan Elvis dan tiru Elvis. Bila Elvis dah hilang 'terer' timbullah `group' macam... Beatles. Jadi dia tirulah Beatles. Siap dengan loghat-longhat dengan feel lagu inggeris tapi beza sedikit. Dia ada campuran folk daripada England dan Hindusection punya muzik. Macam tadi Gellic punya muzik ada campur dengan hinduseation punya muzik, Tau tak lagu macam Greensleves?...Nananana (cuba mendendangkan lagu itu) Haaa! Itu lagu lagu folk dialah. Alah....: (Tiba-tiba meninggikan suaranya) banyak lagu-lagu Metailica tiru stail macam gitu. Pengaruh itu pergi dekat kita.

ROTTW: (mungkin kerana terkejut terus bertanya) Itu yang jadi zaman 60-an tu?
M.Nasir: Ya. Tapi secara asasnya sound daripada 4 atau 3 piece band. Drum. Bass, Gitar. Jadi dia tirulah. Tapi lagu folk itu masih ada lagi macam `group-group gambus dan ghazal bukan? Tapi orang-orang tua yang main. Budak-budak muda dah mula main muzik barat.Muzik pop. Kalau sekarang panggil pop yeh yeh. Tetapi dia tidak begitu Inggeris, pasal ada elemen macam A Ramlee, Jeffry Din.:.... menyanyi cara Melayu dengan lenggok arab dan lenggok asli itu masih ada. Walaupun rhythmnya itu rhythm rock `n' roll. Rhythm `musty' beat ke apa? (cuba membuat kelakar The Beatles). Musty beat ini datangnya dari Liverpool. Emm.... The Beatles lah kan? Lepas tu masuklah zaman heavy metal. Betul? Penghujung kepada zaman 60-an dan pop yeh yeh. Tetapi orang di sini tidak buat `recording'. Orang cuma beli album heavy metal ni daripada orang putih. Tapi muzik Melayu tetap ada. Tapi kebanyakannya muzik pop umpamanya, macam dulu ada group nama Nightwalker kan? Sebelum Black Dog Bone ada Nightwalker dahulu. Kemudian penyanyi solo pop lagi banyak. Aaaa! pada tahun 70-an. Mereka nyanyikan lagu pengaruh barat, india arab dan semua sekali.

ROTTW : Dia juga ada unsur funk atau funky (merujuk pada muzik 70-an).
M.NASIR: Aaaa!... (bersetuju dengan pendapat wartawan). Dia ada unsur funk. Disco. Lagi satu heavy metal masa itu ada pengaruh dengan Vietnam. Jadi ada kena mengena dengan protes. Jadi zaman tu zaman protes. Orang Melayu tak tahu nak protes apa. Jadi ikut ajelah `mood' protes

ROTTW : Bermula dengan Jimi Hendrix Deep Purple...?
M. NASIR: Ya' bermula dengan Jimi Hendrix, Pink Floyd, Cream kemudian Deep Purple. Pilihlah mana satu pun, soundnya sudah menjadi berat. Melayu pun ikut juga. Tapi tak buat `recording'. Tahun 70-an, group heavy metal ini tak buat 'recording' pasal producer masa tu semuanya tua-tua. Jadi faham tak? Producer tua! (semua ketawa kecil). Jadi mereka ambil penyanyi-penyanyi yang ada imej. Mereka takut jika sound itu di'distorted'kan. Mereka takut amp diaorang pecah. Hahaha? (ketawa besar kali ini) Padahal itu ' Yang kita nak kan?

ROTTW : Takut masa itu mahal kut? (cuba bergurau)
M. NASIR: Hahaha! (ketawa) Mungkin? Kebanyakan producer...emmm yang `standard'lah. Yang selamatlah. (Secara sinisnya berkata) Semua nama dia Selamat. Semua knot dia yang tulis. Dah tulis cukup, bagi dia ni main. Perkembangannya memang begitu. Raut wajah serius kembali) Bila penghujung tahun 70-an, barulah Sweet Charity ada buat `recording'. Baru ada hard rock sedikit. Bukannya dipanggil heavy metal tetapi ada unsur-unsur berat. Tetapi sebenarnya muzik rock itu dah habis. Di barat dah habis. Di barat dah tak ada.

ROTTW: Di situ juga Kembara mula keluar kan bang ?(cuba mendapat kepastian)
M. NASIR: Itu awal 80-an. Muzik itu pun dah habis. 70-an dah habis (meninggikan nadanya sedikit). Kembara keluar pun daripada pengaruh-pengaruh muzik `southern'. Di barat tu ada muzik yang dipanggilnya `southern'. Bila cakap southern tu, dekat Texaslah gitu. Aaaaa! `south' ni orang-orang koboi punya muzik. Jadi muzik koboi ini; ada bunyinya yang tersendiri. Kebanyakannya dia (southern muzik) ada memakai banyak slide gitar. Kemudian ada country `mood'. Walaupun ia rock. Jadi berbagai jenis muzik yang berlaku di barat itu. Hard rock, acid rock dan macam macam punya rock. Dalam aliran rock itu ada macam-macam. England keluarkan macam-macam rock. Paling inovatif dan kreatif mereka nilah Melayu tak dapat. Melayu cuma ada Sweet Charity sahaja dengan Black Dog Bone dan Carefree. Hahaha..(ketawa lagi). Semua main muzik yang kita tiru, Tapi untuk kita dah cukuplah tu. Di Indonesia, juga masih tiru. Hard rock dan jazzlah konon. Tapi Indonesia staillah kan, Menjadi kebanggaan kita kononnya berkata "lu ingat, lu sorang boleh buat ke?": Tapi bila orang putih tengok mesti mereka rasa kelakar punya. Kalau muzik itu muzik mereka sendiri (orang Melayu), mereka (orang putih) tak akan terasa kelakar. Walaubagaimanapun benda ini takkan kemana. Rasa macam berlakon. Tak betul betul. Entahlah susah nak cakap. Itu 70-an. Masuk 80-an masuk pula new rock glam rock. Walaupun muziknya didengar ada elemen hard rock dan metal seperti Black Sabbath. Kemudian barulah rock `scene' di Malaysia naik. Tapi pada masa yang sama masih ada penyanyi-penyanyi solo yang menyanyikan lagu pop yang ala 70-an. Masih banyak lagi sampai sekarang pun masih ada lagi. Lagu yang selalu yang kita dengar kat radio tu kan? Orang panggil lagu Selamat. Sebab Selamat yang buat (cuba bergurau). Jadi sampai sekarang pun M. Nasir masih ada lagi. Hahahaha!.... (mungkin kerana tak dapat menahan gurauannya sebentar tadi). Jadi perubahan dari tahun 90, saya mula dengan album solo dengan stail saya sendiri. Suatu muzik yang umpama fusion. Antara barat dan timur. Bagi namakan muzik itu, nusantara seumpamanya. Manan panggil balada nusantara. Pakej dengan pakaiannya sekali. Hahaha!...(ketawa). Pakaian batik dia tu? Hahaha (ketawa lagi). Sampai tahun 95 je sebab yang buat cuma saya, dan Manan. Hahaha.... (ketawa lagi).

ROTTW (dalam hati berkata, "boleh tahan juga M. Nasir ni").

M. NASIR: Lepas tu.... (menyambung semula perbualannya) Zainal, dengan karyanya ala Paul Simon ala Sting. Real World punya pengaruh. Real` World ini adalah sebuah syarikat rakaman yang dipelopori oleh Peter Gabriel. Dia memang pakar dengan world muzik atau world beat ini. Jadi Zainal membawa perubahan itu ke dalam muzik Malaysia ini dan masih meneruskannya hingga sekarang. Pada masa yang sama masih ada penyanyi-penyanyi pop hinggalah sekarang. Kemudian dangdut naik balik. Pada.tahun 80-an dia popular sekejap, lepas tu dia mati. Tapi sekarang, dia naik balik. Dia naik balik tapi dah kurang balik. (Secara tiba-tiba menegur) "Hah! kau tanya pasal pekembangan tadikan ?"(seolah-olah bertanya kepada wartawan samada berpuashati dengan jawapan yang telah diberikan).

ROTTW : Kalau dilihat kepada perkembangan muzik sebagai contoh kita ambil Sweet Charity dan Search. Dilihat Search telah mendahului Sweet Charity walaupun pada dasarnya Sweet Charitylah yang memulakan rock di Malaysia. Bagaimana situasi ini boleh berlaku?
M. NASIR: Kena pada masa, kena pada tempat. Sebenarnya, bukan pasal apa dalam industri muzik, dia bukan kerana muzik itu sangat. Ini kita mesti hendak tahu. Satu hal yang penting iaitu artis itu sendiri. Artis itu memainkan peranan besar untuk membuat perubahan. lmejnya di situ. Imej artis itu. Padahal muzik Sweet Charity itu rock juga. Muzik Search dan Lefthanded rock juga. Lefthanded adalah pecahan sound daripada Sweet Charity. Tetapi Sweet Charity makin menurun. Tetapi kenapa Lefthanded makin naik? Ini kerana orang bukan melihat muzik itu sanqat. Imej penyanyi itu. Lagipun Sweet Charity, mereka ni 70an punya metalkan? (Sambil begurau berkata) Itu mana-mana langsir kena sembunyikan tu. Jangan bagi mereka nampak. Nampak je siap. Dia buat seluar, buat baju. Hahahaaha (kami ketawa bersama).

ROTTW: Jadi kita hanya meniru sahaja?
M. NASIR: Memang.

ROTTW : Jadi bagaimana kita hendak....
(sekali lagi M.Nasir memintas soalan)
M. NASIR: Sekarang? Perbincangan ini sentiasa ada...

ROTTW : (Mungkin rasa tercabar terus mencelah) Satu isu yang tak akan habis diperbincangkan?
M, NASiR: Ya, Satu isu yang tak' habis-habis. Entah memang susah, Satu dunia pun. Orang putih pun meniru juga. Macam orang Jepun pun macam ni juga...

ROTTW : Menghadapi masalah yang sama?
M. NASIR: Ya, Masalah yang sama. Tak tahu kenapa? Apa fenomena yang berlaku. Memang kita ini semua hilang dan tak ada originaliti, Hilang. Meniru sahaja.Rap datang, rap kita tiru. Sekarang hip hop. Tiru juga. Tak adalah kita bawa ke sana. Mereka punya kita bawa ke sini. Mana yang buruk-buruk pun bawa ke sini. Group tak laku pun bawa ke sini. Jadi yang popularnya orang putih. Orang putih kan lawa! Dekat sana mana ada orang kisah. Micheal Learns To Rock tu orang dah tak layan dah. Lagu macam tu dah ketinggalan zaman (mengeluarkan kata-kata hikmahnya). Itu zaman 70-an punya muzik pop. Kita ni orang Melayu mulia-muliakan. Entahlah. Tak faham saya dengan mentaliti orang kita ni.

ROTTW : Bila kita mampu membawa lagu kita keluar?
M. NASIR : Susah. Macam mimpi. Kalau jadi...macam satu fenomenalah. Hahaa (Ketawa). Kemudian fenomena lagu` nasyid umpamanya (entah' kenapa cuba mengubah topik). Perkembangan juga. Tapi merosot sedikitkan? Kerana benda tu tidak betul-betul `asli': Sekarang dah balik kembali kepada muzik tradisi pop. Ini pun mungkin . sementara. Tetapi orang minat. Orang memang masih hauskan muzik yang `kita punya'. Inilan kebagusan muzik ini. Ia ada ciri-ciri kita. Tapi, budak-budak rock kita tak nyanyi. Rock tetap rock, macam budak trash, Aaaaa! (seolah-olah teringatkan
sesuatu) jadi berbalik kepada perkembangan muzik kita....lepas heavy metalkan?

ROTTW : (dalam hati tuhan sahaja yang tahu)
M. NASIR: Orang sudah bosan dengan sound heavy metal tu dan hendakkan heavy metal lagi. Speed metal. Doom. Rock bangga dengan perubahan itu, Kalau boleh nak main lagu Metallica trash ke apa ke...Tapi kalau sendiri punya. Tak ada. Ada orang nak main trash tapi tahu dia tak boleh nyanyi (sunyi seketika kemudian menyambung). Sebab `voice box' kita tak sama dengan orang putih . Kurang bass. Jadi nyanyilah lagu apa pun mesti jadi lembut. Pengaruh? (rupa-rupanva menyambung semula persoalan yang tergendala tadi). Apa sahaja kehidupan kita di Malaysia ini, memang penuh dengan barat , India, arab, cina dan timur. Memang kita tidak boleh buat apa. Tapi kita'mempunyai mentaliti Melayu. Kalau kite mahukan yang `tulen' kita' kena membentuk dan mencari. Perlu berani,.dan menghadapi kesusahan dahulu. Yang tu kita tak berani. Tetapi kita hendak jujur dengan apa yang kita dapat itu. Macam mana pun kita tidak akan mempunyai suatu rasa yang berlaku di sana yang menjadikan blues, reggae dan semua. Kejadian yang mereka sendiri tidak menjangka. Tidak dirancang Tiba-tiba jadi hamba. Siapa hendak jadi hamba? Okey muzik Bangra pula. Memang muzik ini sudah popular di disco India. Bangra disco ini baru. Sekarang sudah tak baru lagi. Puncanya ialah di England. Kerana ramai orang india di sana.. Jadi disco-disco ini popular dengan lagu bangra. Lagu-lagu ini ada `dance' (dengan gaya sebutan ala india) punya `mood' dan pada masa itu dance muzik pop, dance muzik hip-hop dan afro dance popular ketika itu. Seperti Shaggy. Jadi bangra pun mempunyai elemen-elemen dance yang `wild' yang orang seronok lepaskan. Muzik Melayu tak ada. Muzik Melayu dikawal. Jadi kalau 'wild' tu, ` esti ada yang tak betul, Jadi semua jadi lembut. Lagu rock semua jadi lembut. Keras pun jadi lembut. Jadi kalau kita hendak membawa ke dunia dengan kelembutan begini, kita ada masalah. Pasal dunia ini suka menari. Lepas dan disco. Rock pun ada elemen seperti ini. Jika anda lihat konsert rock, apa yang mereka buat? Menarikan? Mereka suka banging dengan rhythm dan groovenya kan? Dum dam dum dam (membunyikan mulutnya sambil menghayunkan tangannya ke udara). Mana ada lagu Melayu macam itu?

ROTTW : Kenapa pada tahun 90an ini tidak ada satu trend yang kukuh seperti tahun 80an dahulu. Seolah-olah kita sudah tiada bakat bakat baru. Kalau dulu kita ada abang dan Zainal. Kenapa?
M. NASIR: Kita lihat dari sudut politik. Tahun 60-an, orang Melayu terperanjat dengan adanya rock. Tapi sebenarnya awal-awal lagi orang kita dah terperanjat dengan muzik latin dan rock `n roll. Siapa orang tua, pasti pening melihat budak budak muda ketika itu. Kemudian datang pula pop yeh yeh, Berapa orang yang tak kahwin keluarkan anak. Tahun 60-an tu! Pakai slack dan semuanya tergila-gilakan pergi parti dan dadah. Jadi timbul kesedaran moral , di kalangan orang Melayu. Bagi mereka muzik ini adalah medium..., kesetanan. Dahlah masa 60-an tu banyak anak luar nikah, lepas tu sex bebas dan ada yang mati overdose pada 70-an. Masuk heavy metal lagi teruklah kan? Kemudian pada pertengahan 70-an munculnya zaman kebangkitan Islam. Orang perempuan sudah memakai telekung atau purdah. Dulu mana ada. Jadi sudah ada kesedaran Kesedaran halal dan haram. Jadi muzik menjadi mangsa. Kerana salah faham intrepretasi muzik. Ramai anak-anak muda kita yang salah faham atau tujuan nuzik hinggakan budaya rock `n' roll itu sekali di bawa. Sekarang, ramai yang membuat lagu yang selamat di buat, selamat didengar dan buat muzik selamat. Jadi kreativiti menjadi mangsa. Setiap perkara ada badan penapisannya dan makin hari makin ketat peraturannya. Dari sound, lirik, nyanyi dan imej pun tidak terlepas dari badan, penapisan. Jadi kita sekarang menantikan satu muzik yang suci, yang datang daripada bangsa kita sendiri. Apakah dia benda itu? (suatu persoalan yang menarik cuba dikemukakan) Kalau tingkatan empat pun tak lulus, bagaimana hendak keluarkan muzik yang suci dengan pemikiran yang tinggi? Kita tidak boleh harapkan mereka ini. Budak-budak dari Berkeley itu pun kebanyakan itu pun kebaratan. Kebaratan. Mereka buat lagu R&B dan Jazz. Diorang ni takkan cipta lagu Melayu. Budak-budak yang cipta lagu Melayu ni, kebanyakannya tingkatan empat pun tak lulus: Haaa! itu masalah dia (Diam seketika) Kesedaran terhadap persekitaran; kebebasan, hak asasi manusia, hak ekspresi dan seumpamanya suatu benda yang betul, tetapi landasannya ada. Agamakan?
Kita lihat apa yang berlaku pada masa zaman rock mengganas. Tengok pula salah anggapan tentang imej. Orang kita ! kalau tengok imej baik, bagus, koprat.... cantik. Terus cakap baguslah penyanyi ni. Tadi anda ada tanya, (tiba-tiba bertanya wartawan) Kenapa kita tidak menghasilkan sesuatu yang betul-betul kita?" Ada. Tapi tak cukup. Ada karya-karya yang baik-baik. Tapi tak cukup. Pasal kita anggap ini hiburan semata-mata. Kalau kita nak cari makan, jadi cari makanlah. Seriusnya kurang.

ROTTW : Kalau memberi kesedaran, kalau nak ikutkan salah media kan.? tapi...
M. NASIR: Tak ada salah baginya. Secara dasarnya salah pengorbanan. Pencipta
pencipta lagu, penyanyi-penyanyi tiada pengorbanan. Mereka ikut sahaja. Mereka layan mimpi anda. Maka dua-dua salah. Tetapi tidak juga. Sebab budaya itu sendiri. Kerana orang suka dengan `imej'. Imej penyanyi, imej kumpulan atau " pemuzik itu yang membuatkan orang suka padanya. Kemahiran tolak tepilah, kalau teruk, imejnya, orang tak suka.

ROTTW : Imej itu sendiri menimbulkan persoalan. Kebanyakan kumpulan dan artis sekarang kita lihat begitu. Seolah olah tiada kejujuran disebalik imej itu.
M, NASIR: Itulah dia, tiada pengorbanan. Mereka ini cuma fikir nak cari duit dan nak jadi popular. Terpulanglah kepada masing masing. Tapi 'do it with taste'. Bukan nak kata semua group 'mesti' ada wawasan, "Kalau seribu group, seribu wawasan gila kau". Hahaha.... (ketawa). Apa yang kita hendak ialah, kita hendak lihat kreativiti itu. Kemudian kita nak masuk `alaf' baru ni kan. Kita tengok di barat, penyanyi, wanita boleh diterima umpamanya Sheryl Crow, Alanis Morissete. Madonna pun boleh dikira bagus juga tu. Mereka boleh menghasilkan penyanyi sebegitu. Kita nak arahkan begitu, bukan senang, sebab negara kita: negara kecil. Kita lihat pada perkembangan atau pasaran kita. Kita ada 20 juta orang, dan setengahnya bukan bangsa Melayu. Bukan bangsa Melayu ini tak beli lagu Melayu. Dia dengar daripada radio. Itupun kalau terbuka siaran Melayu. Tapi kalau nak beli album Melayu, dia tak hendak. Kalau tak kita dah banyak dah jual album. Dekat mana kesilapannya? Kenapa kita tak sampai mesej kita kepada mereka? Jadi maknanya kita ada dalam 10 juta orang. Orang Melayu pun tak sampai 10 juta kan? 8 juta umpamanya. Jadi pasaran kita ni nak main dalam 8 juta oranglah kan? Di Amerika 300 juta orang, 300 juta orang yang berbahasa inggeris. Tak kiralah orang negro ke, spanish ke, mereka masih bercakap orang putih. Jadi yang kita ada hanya 1 atau 4 juta ' lebih. Tapi yang sebenarnya, nak sampai 1 juta pun tak boleh. Yang lain cuma buka radio. Atau tak suka dengar lagu Melayu? Atau tak `respect' lagu Melayu? Tak `respect' penyanyi Melayu? Dia tengok pun dah menyampah? Kan sekarang ni tengok pun dah menyampah? Pasal imej penyanyi Melayu tu, dia tengok, dah tak suka. Kalau dia ni tak suka tengok imej rambut panjang. Dia menyampahlah. Kalau dia `rocker', dia ni menyampah pula tengok budak pop. Jadi, dalam 1 juta dibahagikan ' lagi. 500 ribu, sahaja. Jadi kalau dibandingkan dengan Amerika, kita ini kecil sahaja. Betul tak? Tetapi yang menggembar-gembur adalah publisiti dan orang putih memang pandai dengan publisiti ini. Orang kita tak pandai, Tak pandai menjaga imejnya. Tak yakin dengan dirinya. Tak yakin mukanya, boleh terpampang di poster besar. Orang pun tak yakin nak tengok dia. Hahaha..(ketawa). Kita ni kononnya ada sifat rendah dirilah. Contohnya macam penyanyi cina, kita lihat mereka ni macam boleh. Tapi tak juga. Gaya dia yang membuatkan mereka ini betul popular atau berjaya. Publisiti yang buat mereka macam itu. Katalah kerana mereka ini dapat `sponsor. Tak kira"dari `company' rokok yang banyak duit, mereka ini diperbesar-besarkan. Tapi artis tempatan mereka tak pula diperbesar-besarkan. Jadi bila kita lihat poster dengan `design yang menarik "Wah! memang dahsyatlah orang ni": Tapi tak adalah sangat. Kalau nak dibandingkan dengan orang Melayu, jualan kita lebih banyak. Tetapi mereka (syarikat tajaan) tak dapat tolong juga orang Melayu ini kerana imej kita. Umpamanya Spoon atau Scoin. Penaja akan fikir dua atau tiga kali untuk `promote' mereka ini. Padahal di sini mereka jual ratus ribu: Andy Lau jual taklah ratus ribu. Tapi dia. (merujuk kepada penaja) berani laburkan kesemua ini pada Andy Lau. Jadi bila penaja buat konsert. Berapa ribu rang cina yang tengok konsert Andy Lau? Tetapi adakah orang akan datang melihat konsert Spoon?Di mana silapnya. Haaa! Jawab sendiri. (Menyambung semula hujahnya) Haaa! Mat salleh datang, sekali dalam hidup mereka. Mereka promosi bagai nak gila. Dia tak akan datang lagi. Eric Clapton umpamanya. Popular. Cukup popular. Tapi antara dia dengan Search jual? Search lebih banyak kan? Tapi bila mereka datang ke sini, dia (sekali lagi merujuk kepada penaja) bayar harga ratus ribu. Sekali sahaja mereka datang. Sekali sahaja cukup mereka datang kerana harga tiket seratus ringgit seorang dan mereka tak akan datang lagi. Sebab orang tak akan datang tengok lagi. Tapi Search, nak kena main tiap-tiap tahun untuk hidup. Betul tak? Itulah kesedihannya. Selepas Kuala Lumpur nak ke mana ? Hahahaha (ketawa).

ROTTW .: Satu lagi keadaan yang dapat dilihat ialah terdapatnya beberapa album yang berkualiti telah dihasilkan oleh artis tempatan kita, tetapi tidak mendapat tempat di pasaran.Mengapa ini terjadi.
M NASIR: Ya betul. Salah sasaran. Sasaran dia itu salah. Bila orang itu duduk di Kuala Lumpur, dia anggap dunia ini Kuala Lumpur sahaja. Dia tak tahu Melayu tu ramai di nusantara ni dan kebanyakan Melayu yang ramai ini, bukanlah pemikiran sama dengannya. Jadi dia dengar lagu mat salleh. Dia ingat itulah dia muziknya. Itulah dunia dia. Padahal luar daripada Kuala Lumpur adalah dunia. Itulah 'dunia' Jadi nak buat yang berkualiti. R&B lah yang berkualiti? Maksud anda (bertanya wartawan) ialah muzik yang berkualiti adalah dari segi rekaman, `arrangement', nyanyian, `production' dan apa semua tu kan? Tetapi dia tak fikir satu benda. Lagu itu sendiri. Lagu den lirik. Jiwa dan lagu itu. Orang bukan nak dengar kualiti sound... Kalau dapat dengar orang itu nyanyi ..dadadada (bergurindam sebentar) tanpa rakaman dah sedap den orang dah suka. Bukan kerana sound dari `recording' tu tapi kerana melodi itu. Kalau nak sound `recording'. yang bagus. Beli sound itu ajelah. Jadi kalau Iagu tak sedap. Sound `recording' macam manapun tak akan sedap. Tak akanjadi. Kalau tak menyentuh hati, tak ke manalah lagu tu. Satu lagi kenapa penyanyi tu tak laku? Rupa dia tak menarik? Melainkan orang (pendengar) yang serius dengan muzik. Yang tak kisah kalau muka tu pecah pintu. Tak kisah asalkan seniman itu menghasilkan muzik yang bagus. Berapa orang pula yang macam itu?. Kebanyakannya budak-budak sukakan pada imej.

ROTTW : Secara ikhlas 'sekarang ini' apa yang lebih penting (merujuk pada penggiat seni), sama ada lagu yang meletup atau lagu yang memberi kepuasan pada dirinya?
M. NASIR: Lagu yang anda suka den pengetahuan anda? Muzik itu sendiri perlu mempunyai pengetahuan yang leas terutamanya dalam bidang ini. Bila anda (merujuk kepada pendengar) suka pada lagu itu, lagu itu akan 'meletup'. Anda (kini merujuk kepada seniman) pula tak tahu samada lagu itu akan 'meletup'. Tapi anda (merujuk kepada seniman) mempunyai pengalaman yang luas. Kalau tiada pengalaman yang meluas, anda (merujuk kepada seniman), tak tahu pula samada lagu ini akan `meletup'. Andy (sekali lagi merujuk kepada seniman) suka tapi orang lain tak suka. Jadi kita perlu ada pengetahuan dan pengalaman yang luas. Jadi secara jujurnya kita dapat tahu samada lagu ni sedap dan ramai orang akan suka. Secara asasnya orang hendakkan hiburan. Itu sahaja. Tak kira apa bentuk pun yang di buat. Sedangkan lagu yang saya buat pun, walaupun orang cakap susah nak faham tapi disulamkan dencaan gubahan yang menarik. Rentak yang menarik. Jadi mereka tak jemu dengar. Saya sukakan lagu rancak. "Hei! lagu rancak ni susah, nak popular di Malaysia tau." (bingkas ke hadapan sedikit)

ROTTW : Satu perkara lagi yang dapat dilihat ialah lagu abang dan lagu yang dihasilkan untuk orang lain begitu berbeza sekali. Mengapa?
M. Nasir; Lagu yang saya buat tak boleh mereka bawa. Buat apa paksa orang buat? Tapi perbezaan itu yang mesti kita hendak tahu terlebih dahulu. Macam mana hendak buat? la iebih kepada `teknik, dan mempercayai muzik itu. Lagu itu bukanlah sekadar bergantung kepada teknik sahaja tapi apa yang perlu ialah suka, pada muzik itu. Jadi, bukanlah saya hendak mencari perbezaan atau kelainan. Tetapi kerana saya sukakan muzik itu. Jadi yang pertama ialah suka pada muzik itu. Barulah kita jujur membuat muzik itu. Jadi perbezaan itu terletak pada teknik, penyampaian dan cara membuatnya. Biar `versatility'. Kalau tidak ia akan `monotype'. Benda yang sama. Membosankan. "Cuba ' bayang, jika umur saya 20 tahun. Takkan nak buat lagu ballad je?" Mungkin orang hendakkan itu. Nak lagu ballad. Nak lagu 'slow'. Tak nak fikir. "Berapa banyak lagu slow nak kita buat? (agak meninggikan suaranya) Hahaha:...(ketawa). Kita tahu orang tak berapa sukakan lagu rancak. Tapi kita cuba juga bagi orang suka. Bila kita 'suka'. Suka kerana ada pengalaman. Bukan kerana suka tak ada pengalaman. Kalau macam tu bahaya. Awak seorang yang suka. Saya suka lagu yang ada rhythm. Melodi tu memang dah saat perkara , tapi rhythm tu. Maknanya saya suka 'danceable rhytm'. Bukannya dance muzik sangat. Tapi yang boleh ditarikan. Macam lagu zapin `danceable', tapi bukan macam disco kerana tujuannya ialah menari, dish..,dish..dish dish (membunyikan mulutnya sambit menggoyangkan badannya) Sekarang ni tak peduli apa lagi, asalkan bunyi dia macam tu. Itu disco. Jadi apa yang kita buat ialah lagu yang 'danceble' bukan lagu dance. "You can dance. But it's not a disco music".

ROTTW: Macam rhythm arab? (menyampuk perbualan)
M. NASIR: Ya rhythm arab memang sedap, india Melayu memang sedap. Walaupun lagu tu `slow', mesti ada rhythm. Macam lagu- asli. Tum .... takketak...tum (mulutnya berbunyi megikut ritma)

ROTTW : Kita tahu di awal-awal penglibatan abang iaitu Kembara dengan rock dan balladnya itu tapi pada masa ada 'Melayu' nya.
Ya. Boleh abang terangkan sejak bila abang bermula dengan muzik Melayu ini?
M NASIR : Dari dulu lagi saya suka lagu Melayu. Dah tak peduli lagi muzik orang putih. Lepas itu barulah saya tahu yang orang kita belum
bersedia lagi nak dengar muzik dia dalam bentuk yang baru. Yang baru
maksudnya yang M.Nasir buat. Memang ramai yang buat muzik Melayu bentuk pop ni. Banyak, sampai sekarang kan? Tapi muzik yang saya buat boleh diruggedkan. Macam kumpulan dari Indonesia dahulu. Dloyd umpamanya mereka main lagu Melayu tapi rugged. Bukan lagu orang tua sangat, orang muda pun boleh main. Orangnorang muda berlari lari nak main lagu tu tau? Jadi faham tak?". Imej rock itu masih ada tetapi masih ada lagu Melayu. Aaa! macam tu. Jadi budak-budak masih mabuk dalam lagu orang putih western ni. Mereka masih boleh menghargai semua itu. Tapi disebab tak banyak orang yang buat. Dah habis album saya kena tunggu tahun depannya pula. Orang lain tak buat; Orang lebih suka kembali ke muzik rock, R&B umpamanya. Mereka tak mahu buat muzik Melayu, yang 'hype", yang bergaya,' hingga dekat Hard Rock pun boleh main, Muzik Melayu yang orang tak malu nak dengar di tempat macam tu, Jadi bentuknya mesti nak `stail' sedikit. Aaaa! Ada tekniknya tu? Jadi jika dilihat betul betul rnuzik Melayu M. Nasir dan muzik Melayu orang lain. Mereka buat rentak zapin. M, Nasir pun buat rentak zapin. Mereka buat rentak inang, M. Nasir pun buat rentak inang. Tapi perbezaannya banyak. Kerana unsur-unsur `rugged', `raw', 'rock, 'rebel' dan unsur-unsur `youth' atau belia yang bukan pakcik-pakcik nyanyi, ada. Tapi pakcik-pakcik pun boleh nyanyi jugak? Kemudian unsur-unsur lirik yang kita cuba suntikkan pemikiran dan perasaan sekali. Bukan macam kebanyakan lagu banyak dengan perasaan sahaja. Alaa! yang "Menangis punya!". Tetapi tak boleh pula pemikiran sahaja kerana ia akan rnenjadi bosan. Jadi perasaan dan pemikiran itu hendaklah sebati. Dia boleh menangis dan pada masa yang sama boleh berfikir juga. Macam lagu "Suatu Hari di Hari Raya". Saya tak suka buat lagu yang ada ketupat, lontong dan apa lagi? Aaa!minta maaf zahir dan batin. Saya tak suka. Saya tak suka semua tu (menegaskan pendirian). Jadi apa yang saya cuba buat ialah apa yang saya rasa dan apa yang di fikirkan oleh orang apabila hari raya. Walaupun lagu itu `simple' sahaja. (Berfikir seketika) Sekarang ni orang susah hendak menerima perubahan. Muzik-muzik saya ni lebih berbentuk kepada muzik `fusion'. Bukan lagu rakyat, la berunsur rakyat tapi bukanlah lagu rakyat. Dia adalah fusion atau progressive ataupun boleh dipanggil muzik jazz. Jadi orang sekarang ni boleh tahu "Aaaa! ini M.Nasir ni!". Tapi cita-cita saya ialah, semua orang (merujuk kepada penggiat). 'composed' muzik Melayu. Mat-mat Melayu jangan lupakan rock apa semua. Tapi 'muzik Melayu'. Lirik Melayu. Pakai macam biasa. Rambut panjang.. rambut panjang. Muzik Melayu tapi nak `rugged'. Sound moden. Nak heavy, ke? Apa ke? Tapi `rugged'. Macam orang-orang raggae. Berapa banyak raggae dalam dunia ni? Jadi bila orang luar datang dia akan katakan kehadiran atau muzik kita itu, 'ada'. Boleh ke mereka dengar lagu rock, R&B atau semua itu? Jadi kalau kita ada muzik Melayu, tetapi `rugged'. Ada group dan boleh ditarikan. Boleh dikeraskan tetapi muzik Melayu. Nyanyiannya Melayu. Liriknya dari aspirasi Melayu. Tapi tak tahulah samada mustahil atau tidak kan?. (Merenung ke arah jam sebentar) Muzik Amerika atau British ini tak akan pergi ke mana lagi kerana mereka sudah sampai tahap yang dipanggil 'stagenent'. Tapi, negara Asia yang kononnya kaya dengan budaya ini tidak menghasilkan muzik moden yang betul-betul mulur. Tradisional muzik `Yes!'. tapi moden muzik tak berapa sangat. Tapi sekarang ini muzik arab dah mula naik di Amerika. Semuanya dah mula ambil muzik Arab. Macam Alanis Morissete, Madonna dan ramai lagi. Dengan falsafahnya sekali di ambil. Budak kita dah ketinggalan zaman. Sebab dia tak nak belajar. Dia punya sendiri pun tak mahu belajar. Banyak yang kita boleh buat dengan benda ni. Tapi itu tidak berlaku. Mereka malu sebab tak fashionable. Macam saudara?

ROTTW : (Agak terkejut apabila M. Nasir mengarah kepada wartawan)
M.NASIR: Orang tak akan ` terfikir yang anda ni boleh menyanyikan lenggok arab dengan imej anda sekarang ni? Betul tak? Hahaha.... (ketawa). Kita tak boleh lari dengan imej arab ataupun india sebab kita Islam. Bukan terpaksa tetapi suatu kenyataan kerana ia sebahagian daripada kita. Jadi ada apa lagi?

ROTTW .:Boleh ambil gambar abang?
M.NASIR: Ambil gambar (seolah olah ingin menahan ketawanya). Baju 'kental'lah. Rugged. Masuk dalam ROTTW. Hahaha (ketawa)

(Temubual bersama M.Nasir disudahkan dengan sesi bergambar. Masih banyak perkara yang ingin ditanya untuk dikongsi bersama. Mungkin suatu hari nanti, bila selesainya pembikinan album terbaru.) ROTTW

berkaitan :