Khamis, Disember 30, 1982

M.NASIR SENIMAN JALANAN

* petikan sebuah majalah tahun 1982 dari koleksi Wiraaz Collezzione. (Terima kasih Abg Wiraaz!)

Ketika menjenguk ke Studio SBC (Perbadanan Penyiaran Singapura) baru-baru ini, BAM secara kebetulan bertemu dan berbual sekejab dengan pencipta muda M.Nasir yang meletupkan kumpulan Alleycats dengan lagu-lagu ciptaannya "Hingga Akhir Nanti" "Andainya Ku Pergi Dulu" dan beberapa lagu lagi.

Beberapa orang teman di studio itu memberitahu BAM bahawa Nasir ini agak aneh sedikit orangnya, bahkan banyak yang aneh, hinggakan sewaktu tampil menyanyi untuk rancangan hiburan di TV, dia berpakaian seperti dia selalu...selekeh dan geloboh sana sini.

Malah, kata mereka isterinya sendiri mengelarkannya "Twilight Zone" kerana dia suka berkhayal....lain yang ditanya, lain yang dijawabnya, masa bujang dulu kata emaknya Nasir selalu tak pulang ke rumah, dia suka tidur di masjid.

Tapi dengan BAM hari tu, Nasir nampaknya serius, tak macam selalu, kalau datang ke pejabat BAM, tingkah lakunya memang pelik sikit, sampai kadangkala BAM malas menegurnya, kerana lain yang ditanya lain yang dijawabnya.

Tapi waktu di studio dia dah pandai bergurau. "Eh, orang KL ada disini, bila sampai?" tanyanya dengan ramah, Kemudian sungguh sungguh Nasir menceritakan perihal dia sekarang sedang serius menulis skrip filem. "Kisah Seniman Jalanan"  Bagus ceritanya, mengenai penghidupan penyanyi rakyat yang menyeluruh segala aspek kehidupan termasuk seks," ujarnya dengan wajah selamba.  "Hai, nak jadi penulis skrip filem pulak?" tanya BAM. "Begitulah." jawabnya sungguh-sungguh, dan mengharap ceritanya ini akan mendapat perhatian dari produser filem.

BAM- Sedang siapkan skrip "Penulis yang terdampar".


nota kaki :  Tahun 1982,  M. Nasir sudah pun menceritakan tentang Filem Kembara Seniman Jalanan. Terima kasih kepada saudara Wiraaz atas petikan majalah ini.

Ahad, Disember 05, 1982